Beranda Aparatur Undur Diri dari Perdana Menteri, Mahathir Mohamad Ditunjuk Kembali Jabat Sementara

Undur Diri dari Perdana Menteri, Mahathir Mohamad Ditunjuk Kembali Jabat Sementara

Undur Diri dari Perdana Menteri, Mahathir Mohamad Ditunjuk Kembali Jabat Sementara

Sindonews
Senin, 24 Februari 2020 – 19.30 wib/ Kontributor: Rafiel/ Editor: M. Sukur

Investigasipos.com. PUTRA JAYA – Pengunduran diri Mahathir Mohamad dari jabatan perdana menteri diterima Raja Malaysia, Yang Dipertuan Agong al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin al-Mustafa Billah Shah. Tetapi untuk itu, Sang Raja malah menunjuk kembali Mahathir sebagai perdana menteri sementara.

Dalam siaran pers dari Sekretariat Negara Malaysia yang terima di Jakarta, hari ini, dikatakan Mahathir akan menjabat sebagai perdana menteri sementara di negara itu hingga pelantikan perdana menteri yang baru dilaksanakan.

“Yang Dipertuan Agong Al- Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al- Mustafa Billah Shah telah menerima pengunduran diri Mahathir Mohammad sebagai Perdana Mnteri Malaysia,” kata Ketua Sekretariat Kabinet Malaysia, Mohd Zuki bin Ali.

Dikatakan Zuki, Mahathir tetap memimpin pemerintahan negara sampai perdana menteri dan anggota kabinet yang baru trbentuk. Raja telah menunjuk Mahathir Mohammad sebagai Perdana Menteri sementara sampai menunggu pelantikan Perdana Menteri baru.

Mahathir memutuskan mengundurkan diri dari jabatan perdana menteri di tengah kekacauan politik di negara itu. Politikus senior negeri jiran itu mundur setelah muncul tuduhan bahwa dia mengkhianati janji untuk menyerahkan kekuasaan kepada, Anwar Ibrahim.

Para politisi dari koalisi yang berkuasa dilaporkan telah mengadakan pembicaraan pada Minggu (23/2/2020) kemarin di sebuah hotel dekat Kuala Lumpur. Pertemuan itu diduga untuk membentuk aliansi baru dengan para anggota partai yang berkuasa.

Anwar memang telah dijanjikan Mahathir akan menjadi PM Malaysia untuk mengantikannya di tahun 2020 ini. Lalu janji itu yang membuatnya bersekutu dengan Mahathir Mohamad memenangkan Pemilu 2018 lalu dan mengakhiri dominasi UMNO berkuasa selama enam dasawarsa.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here